Pages

Wednesday, December 15, 2010

Garuda Or Airavat - Which One Will You Prefer?

ഗരുഡയും ഐരാവതും രണ്ടും കെ എസ് ആര്‍ ടി സിയുടേതാണ്‌. ഗരുഡ കേരളത്തിന്‌ സ്വന്തം. ഐരാവതം കര്‍ണാടകത്തിന്റേതും. തിരുവനന്തപുരത്തു നിന്നും ബാംഗ്ലൂരിലേക്കും തിരിച്ചും രണ്ട് കോര്‍പ്പറേഷനുകളും ഒരോ വണ്ടികല്‍ വീതം ഓടിക്കുന്നുണ്ട്. (കര്‍ണാടകം ചിലപ്പോള്‍ മൈസൂര്‍ക്കുള്ള വോള്‍വോ ബാംഗ്ലൂര്‍ വരെ ഓടിക്കാറുമുണ്ട്.)ഈ വണ്ടികളില്‍ സ്ഥിരമായി യാത്ര ചെയ്യുന്ന ആളുകളില്‍ നിന്നും ഞങ്ങള്‍ക്കു ലഭിച്ച പ്രതികരണങ്ങളില്‍ നിന്നാണ്‌ ഈ ലേഖനം എഴുതുന്നത്.

Description Garuda Airavat
Via Salem Salem
Full Fare (Including Res) 840 815
Child Fare NA 560
Blanket NA Yes
Mineral Water NA Yes
TV Ordinary LCD
Fare From Kollam To BGLR 840 789
Fare From Alappuzha To BGLR 840 727

മുകളില്‍ കൊടുത്തിരിക്കുന്ന താരതമ്യം കാണുമ്പോള്‍ തന്നെ ഒരു ഏകദേശ രൂപം പിടി കിട്ടും. രണ്ട് വണ്ടികളും സേലം, കോയമ്പത്തൂര്‍, എറണാകുളം, ആലപ്പുഴ കൊല്ലം വഴിയാണ്‌ ഓടുന്നത്. ഒരേ ദൂരം സഞ്ചരിക്കുന്ന ഒരേ തരത്തിലുള്ള ഈ വണ്ടികളുടെ നിരക്കില്‍ നിന്ന് തന്നെ നമുക്ക് തുടങ്ങാം. ഗരുഡയ്ക്ക് 840, ഐരാവതിന്‌ 815. രണ്ടും റിസര്‍വേഷന്‍ ചാര്‍ജ്ജ് ഉള്‍പ്പെടെ. ഐരാവതില്‍ യാത്ര ചെയ്യുന്നവന്‌ 25 രൂപ ലാഭം.

സപ്പോസ് ഇപ്പോള്‍ നിങ്ങള്‍ കുടുംബ സമേതമാണ്‌ യാത്ര ചെയ്യുന്നതെന്നിരിക്കട്ടെ, നിങ്ങളുടെ കുട്ടിക്ക് ഗരുഡയില്‍ സീറ്റ് റിസര്‍വ്വ് ചെയ്യണമെങ്കില്‍ 840 രൂപയും നല്‍കി രസീത് വാങ്ങണം. എന്നാല്‍ ഐരാവതില്‍ 560 രൂപ മാത്രം നല്‍കിയാല്‍ മതിയാകും. അവിടെയും ലാഭം യാത്രക്കാരന്‌.



വണ്ടി രണ്ടും വോള്‍വോ ആണല്ലോ, രാത്രിയാകുമ്പോള്‍ തണുപ്പ് അസഹ്യമാകും. പ്രത്യേകിച്ചും കൊച്ചു കുട്ടികള്‍ക്കും പ്രായമുള്ളവര്‍ക്കുമൊക്കെ. ഐരാവതില്‍ യാത്ര ചെയ്യുന്നവരെ കര്‍ണാടക ആര്‍ ടി സി ബ്ലാങ്കറ്റ് നല്‍കി തണുപ്പു മാറ്റുമ്പോള്‍ കേരളാ ആര്‍ ടി സി എന്തു ചെയ്യും? ഏസിയുടെ തണുപ്പ് കുറയ്ക്കാനുള്ള സംവിധാനം ഉള്ളതു കൊണ്ട് യാത്രക്കാര്‍ രക്ഷപ്പെടും. രാത്രിയാകുമ്പോള്‍ പുതയ്ക്കാനായി ബ്ലാങ്കറ്റ് ചോദിക്കുന്ന ചേട്ടന്‍മാരോട് നമ്മുടെ ഗരുഡയിലെ സ്റ്റാഫ് ഒട്ടും കൂസലില്ലാതെ "ബ്ലാങ്കറ്റോ, അതു നമുക്കില്ല, അത് ഐരാവതില്‍ മാത്രം കിട്ടുന്ന സാധനമാണ്‌" എന്നൊക്കെ പറയുന്നത് ധാരാളം കേട്ടിട്ടുണ്ട്.

ഐരാവതില്‍ യാത്ര ചെയ്യുന്ന യാത്രക്കരെ കര്‍ണാടകാ ആര്‍ ടി സി ഒരു കുപ്പി മിനറല്‍ വാട്ടര്‍ നല്‍കി സ്വീകരിക്കുന്നു. ഗരുഡയില്‍ അതുമില്ല. ഇവിടെ അതു കൊടുക്കാത്തതു കാരണം ലാഭം കേരളാ ആര്‍ ടി സിയ്ക്ക്.

ഐരാവതില്‍ യാത്ര ചെയ്യുമ്പോള്‍ നല്ല പൊളപ്പന്‍ സിനിമകള്‍ എല്‍ സി ഡി ടീവിയിലൂടെ കണ്ട് ആസ്വദിക്കാം. എന്നാല്‍ ഗരുഡയില്‍ ഒരു സാധാരണ ടെലിവിഷനും വല്ലപ്പോഴും മാത്രം (വി സി ഡി മാത്രം) പ്ലേ ആകുന്ന ഒരു പ്ലേയറുമാണുള്ളത്.

ബാംഗ്ലൂരില്‍ നിന്ന് കേരളത്തിലേക്കാണ്‌ നിങ്ങള്‍ യാത്ര ചെയ്യുന്നതെങ്കില്‍ ത്രിശ്ശൂര്‍, എറണാകുളം, ആലപ്പുഴ, കായംകുളം, കൊല്ലം എന്നിവിടങ്ങളില്‍ ഇറങ്ങുന്നതിനായി രണ്ട് വണ്ടികളിലും അതാതു സ്ഥലങ്ങളിലേക്കുള്ള നിരക്കുകള്‍ നല്‍കിയാല്‍ മതി.

എന്നാല്‍ ഗരുഡയില്‍, നിങ്ങള്‍ കൊല്ലത്തു നിന്നോ, ആലപ്പുഴയില്‍ നിന്നോ, എറണാകുളത്തു നിന്നോ കയറുന്നതിനായി ടിക്കറ്റ് ബുക്ക് ചെയ്യണമെങ്കില്‍ തിരുവനന്തപുരത്തു നിന്നുമുള്ള നിരക്കായ 840 രൂപയും കൊടുക്കേണ്ടതായി വരുന്നു.  ബുക്കിംഗ് ഇല്ലാതെ കയറുകയാണെങ്കില്‍ കയറിയ സ്ഥലത്തു നിന്നുള്ള ഫെയര്‍ നല്‍കിയാല്‍ മതിയാകും.

അതേ സമയം കന്നടക്കാരന്റെ വണ്ടിയില്‍ കൊല്ലം ബാംഗ്ലൂര്‍ നിരക്ക് 789 രൂപയും ആലപ്പുഴ ബാംഗ്ലൂര്‍ നിരക്ക് 727 രൂപയും കൊടുത്ത് ടിക്കറ്റുകള്‍ മുന്‍കൂട്ടി റിസര്‍വ്വ് ചെയ്ത് യാത്ര ചെയ്യാം.


കേരളാ ആര്‍ ടി സിയുടെ ഗരുഡയേ സംബന്ധിച്ച് മികച്ചതെന്ന് അവകാശപ്പെടാനായിട്ട് ആകെയുള്ളത് അതിന്റെ സമയ ക്ലിപ്തതയും വേഗതയും മാത്രമാണ്‌. എന്നാല്‍ ഐരാവത് ഇക്കാര്യത്തിലും ഒട്ടും പിറകിലല്ല എന്നും നാം ഓര്‍ക്കണം. ഭാവിയില്‍ മേഴ്സിഡസ് ബെന്‍സും മള്‍ട്ടി ആക്സില്‍ വോള്‍വോയുമൊക്കെ കര്‍ണാടകാ ആര്‍ ടി സി തിരുവനന്തപുരത്തേക്കോടിച്ചേക്കാം. ഇതൊക്കെ കണ്ട് തിരുവനന്തപുരത്തുള്ളവര്‍ മതിമറന്നാഘോഷിക്കട്ടെ.

കെ എസ് ആര്‍ ടി സി - സുഖ യാത്ര - സുരക്ഷിത യാത്ര

Which bus will you prefer from Thiruvananthapuram to Bangalore?



-

13 comments:

  1. evide aana mandanmaraya kurachu officers ullapo inganeyokke pattoo...

    ReplyDelete
  2. Puthappu undayirunnallo. undayirunnathokkey keeripoyo kashtam.....ottum responsibility illatha officers ano kesrtc udethu..ayirikam.... KASRTC Doing good

    ReplyDelete
  3. 25 രൂപ കൊടുത്താല്‍ ട്രെയിനില്‍ രാത്രിയില്‍ പുതപ്പ് കിട്ടും. ഇവിടെ 25 കൂടുതല്‍ കൊടുത്തിട്ടും ഒന്നും കിട്ടുന്നില്ലല്ലോ?

    ReplyDelete
  4. why the fare(25 rs) diffference??? actually the fare is hiked in garuda or airavath providing any reduction????
    wht about the fare in pvt volvos from tvm??

    ReplyDelete
  5. Private volvo charges are

    SRM - 970 (Multi)
    Sharma - 950 (Multi)
    Shama - 950 (Multi)
    Kallada: 855 (Multi)

    Xmas special buses:

    Atlas Tata Ac seater: 1500
    Yes bee volvo: 1647
    Shaima Isuzu: 1777

    ReplyDelete
  6. Prefer SRM...........Fast, Efficient, clean and safe.........And morever no breakdowns and Volvo Multi-axle. Simply the best and #1 too. Earlier sofiyalines was there, now left with only single operator-- getting a seat in SRM is little bit difficult because of the huge demand during weekends . From Chennai - again SRM stands at #1 - no one covers chennai-tvm , chennai-tvla and bangalore-tvm as quick as SRM. Their drivers are friendly , co-operative and highly skilled.Garuda and KSRTC volvo costs nearly 840 rs , pay a little bit and be comfortable.

    ReplyDelete
  7. @Kerala Dreams

    brother pls dont dare to go in SRM if you care for your dear life..it might be the fastest and the most preferred but they are crazy drivers..dnt care for passenger safety..BNG-TVM bus is notorious for that...now they reduced their speed after meeting two accidents..PLS Check this out:

    http://www.team-bhp.com/forum/indian-car-scene/2576-accidents-india-pics-458.html

    ReplyDelete
  8. why take risk and travel in private buses?? use RTC buses. let it be KL or KA

    ReplyDelete
  9. @ Rejoy Leen,antony..
    Im a frequent traveller of Chennai-Tvla(SRM twin axle)..I have not found them hitting the wall. Instead chennai-tvla is their longest service and starts from chennai @ 7pm and it overtakes most of the operators en-route and reaches tvla at 7 30 am with an half hour break..SRM might have met with accidents that doesnot mean that they are bad. Dont make me to count at the accidents of garuda. Forget about KaSRTC, they would have never met with accident because their journey time is pretty high. Chennai-tvla buses(viceversa) are driven by people who were taken from puzhakadavil. They were pretty decent. Dont have the thought always like if we take RTC buses they are safe-----I never agree to that...If we take Keralasrtc , how many spare volvos do they have. If they had an accident how well they can cover the trip with a good bus the next day....SRM does that pretty well. Even though there are accidents or breakdowns, ur trip will not be cancelled and moreever u can find the best bus as ur spare bus come at ur service for ur journey..Dont count on the pictures posted at that site. its pretty old and people unnecessarily does postings to make others frightened.

    ReplyDelete
  10. i have been traveling with SRM for the past 4yrs in Bangalore -TVM sector.Initially they had the leyland AC bus and later they switched to the volvo b9r.i can say that still say that SRM atleast in the Bangalore -TVM sector has scant respect for passenger safety.It might not be the case with chennai-tvla.Since Garuda was introduced in the TVM sector way back in 2008 Dec i have frequently used it and the service is spotless.Drivers are careful about the passenger comfort,safety and more importantly they are not rash.But at the same time they do not compromise on the speed also.they do not jeopardize the lives of passengers.SRM was my choice among the private players but their callous attitude in driving and excess speed prompted me to switch to either of the two RTC'S.

    ReplyDelete
  11. Dear Sujith and Friends .. Check out HYderabad -Eranakulam Kesineni B9R.India's Longest Route (20Hrs) from South India's Most Prefered Operator...they are the only operator running in the long routes in South India like, HYD-CBTRE,HYD-MNGLRE,HYD-ERKM,BANGLORE-MUMBAI,VIJYAWADA-CMBTRE(AGAIN THE RECORD OF COVERING MUMBAI-BANGALORE IN 15 HRS).Its really Rocking for them..with Mult-Axle B9R...TRY it ONCE and FEEL the DIFFERENCE with Other Operators..on SPEED ..COMFORTABLE...and PANCTUALITY..and After ALL Higly Skilled and Experienced Drivers..!!!!!!!!!!!!!
    WWW.Kesinenitravels.com
    -----------------------------------------------

    ReplyDelete
  12. Now SRM is under control i guess. Driving is decent compared to earlier. Earlier may be to capture the market they might have run faster. I dont find any other operator which has a pretty good bus quality other than SRM , may be they have got very good financial capability. I find even their college buses are better than garuda ..Lol...Garuda still needs improvement . Karnataka srtc -im not aware because i dont like going by karanataka buses at all--they dont know the value of time..Once i boarded SRM bus from chennai . They had only 10 seats occupied. They never delayed the trip nor cancelled. They started at the rite time .Thats the way how it should be....Inspite of being a private operator they respect the value of time...which seems to be missing in many other operators........

    ReplyDelete
  13. U are rite Ajeesh.No other Competetor for them on their Panctuality.They are the the No1 on the routes they are running..World class buses and Highly Skilled Drivers .Kesineni Travels one of India's oldest BUS operators ,they have the Second Highest Multi-Axle B9r's in India After NEETA Travels Pune.

    Beware SRM and all other Operators..they are all set to Start their new Servie from Bangalore to Trivandrum...!!!

    ReplyDelete